You are currently viewing Praca nad rozwojem innowacji w inkubatorze TransferHUB

Przejście kolejnych etapów rozwoju innowacji w inkubatorze tak, aby były zgodne z procedurami tylko pozornie są podróżą przez labirynt. Jak najprościej i zwięźle opisujemy każdy kolejny krok, który musicie zrobić, aby Wasza innowacja stała się skutecznym narzędziem.

O czego zacząć? Od prototypu. Jeżeli jednak Wasz pomysł jest już na tyle zaawansowany, że macie gotową jego pierwotną postać (produkt zastępczy, prototyp, makietę) którą gotowi jesteście testować na odbiorcach innowacji, możecie pominąć Etap 1.

Etap 1. Przygotowanie prototypu innowacji 

Prototyp to wstępna, niedoskonała wersja twojej innowacji.  Prototyp może być niepełny, wyprodukowany w skali szarości, pozbawiony szaty graficznej, wydrukowany na drukarce biurowej itp. Ważne jest, by był twoim autorskim opracowaniem. 

Pracując nad prototypem, możesz np.: 

  • zorganizować warsztaty kreatywne z grupami docelowymi innowacji lub ekspert_k_ami, 
  • skonsultować z nimi pomysł na innowację, 
  • dać prototyp do przeczytania i zrecenzowania eksper_k_tom, odbiorcom, użytkowniczkom innowacji i zebrać ich opinie, 
  • opracować wstępną wersją innowacji samodzielnie i dopiero na kolejnym etapie przekazać ją odbiorczyniom i odbiorcom.  

Etap 2. Pierwszy test prototypu z odbiorcami_odbiorczyniami 

Testowanie jest kluczowym elementem innowacji. To dzięki niej dowiesz się, czy Twój pomysł jest skutecznym środkiem na zdiagnozowany przez ciebie problem. Testowanie dzieli się na dwie części.

Celem pierwszego testu jest sprawdzenie:  

  1. jak wstępna wersja twojej innowacji wpływa na odbiorczynie i odbiorców, 
  2. czy materiały, które opracujesz, są zrozumiałe i używalne. 
  3. czy innowacja jest dla nich przyjazna, 

W ramach testu możesz: 

  • sam_a prowadzić testy prototypu na podstawie własnego scenariusza,  
  • przekazać materiały odbiorczyniom i odbiorcom do samodzielnego używania, a potem zebrać od nich informację zwrotną.  

Etap 3. Opracowanie produktów częściowych innowacji 

ręce na stole układają klocki z liter tworząc słowa

Ten etap służy wprowadzeniu wyników pierwszego testu – czyli twoich obserwacji lub informacji zwrotnych od odbiorców – do innowacji.  

Na tym etapie możesz dodać do innowacji też nowe elementy. 

Produkty częściowe wciąż mogą być niedoskonałe, ale powinny być dopracowane w takim stopniu, by odbiorcy i użytkowniczki twojej innowacji na kolejnym etapie mogły z niej korzystać bez twojego wsparcia.  

Etap 4. Drugi test produktów częściowych 

Celem testów na etapie 4 jest sprawdzenie skuteczności i przyjazności twojej innowacji. 

Testowanie produktów częściowych przynajmniej z jedną grupą odbiorczyń lub użytkowników powinno odbywać się bez twojego udziału.  

W ramach testów: 

  1. zrekrutuj nową grupę odbiorców_odbiorczyń lub użytkowników_ użytkowniczek*, 
  2. przekaż im innowację do samodzielnego testu, 
  3. zbierz od nich informacje zwrotne (np. w formie obserwacji, wywiadów, pisemnie). 

* Z testem produktów częściowych możesz też wrócić do poprzedniej grupy, z którą testowałeś_testowałaś prototyp, szczególnie jeśli dodałeś_dodałaś do prototypu nowe elementy. Ważne jest jednak, abyś do tego testu zrekrutował_a także całkiem nowe osoby.  

Pamiętaj układając harmonogram, że czas trwania obu testów (opisanych w etapie 2 i 4) może wynosić maksymalnie 6 miesięcy. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na temat testowania, napisz do nas.

Etap 5. Opracowanie produktów końcowych innowacji  

Produkt końcowy to ostateczna wersja twojej innowacji.  

Produkty końcowe powinny: 

  1. być przetestowane w poprzednich etapach; 
  2. uwzględniać wyniki testów z etapu 4; 
  3. być starannie opracowane pod względem językowym i graficznym; 
  4. stanowić twoje autorskie opracowanie 
  5. być zgodne ze standardami równościowymi. 

Opracowując produkty końcowe, możesz również zlecić opracowanie graficzne i redakcję językową innowacji.

Czy wiesz już, na czym polegają kolejne etapy inkubacji?

Jeżeli pomimo tego, co napisaliśmy, masz dodatkowe pytania albo twoja innowacja wymyka się powyższemu opisowi, napisz do nas. Postaramy się rozwiać twoje wątpliwości.