

KoREKtor
Dobrze napisane ogłoszenie o pracę zwiększa szansę na pozyskania pracowniczek i pracowników, których naprawdę potrzebujesz.
– Kiedy człowiek z niepełnosprawnością czyta ogłoszenie o pracę i nie znajduje w nim wskazówek, że pracodawca kieruje to ogłoszenie również do osób znajdujących się w jego sytuacji – odrzuci je na samym początku. Jego aplikowanie kończy się w tym miejscu. Niestety, takich ogłoszeń jest wciąż większość, a tracą na tym obie strony. – mówi Agata Gawska, ekspertka ds. rynku pracy, która razem z Jackiem Zadrożnym, ekspertem ds. dostępności, rozwija w TransferHUB innowację KoREKtor.
Historia, która zdarza się codziennie
Karina publikuje ogłoszenie, w którym informuje, że poszukuje osoby do swojego zespołu. Opisała w nim listę wymagań i całe spektrum możliwości rozwoju. Na ogłoszenie natrafia Marek, któremu opisane stanowisko, na pierwszy rzut oka, wydaje się wprost napisane pod niego. Co więcej, od jakiegoś czasu Marek szuka nowej pracy i nie może uwierzyć, że natrafił na coś tak idealnie pasującego do jego profilu zawodowego. Wydaje się, że pracodawczyni znalazła idealnego pracownika.
Jednak po krótkim przeczytaniu Marek odrzuca ogłoszenie zniechęcony i więcej do niego nie powraca. Rozpoczyna poszukiwania od nowa. Karina, nie wiedząc o tym, zapewne straciła potencjalnie idealnego kandydata. Co się właściwie wydarzyło? Marek mógł wysłać swoje CV w ciągu kilku chwil, nawet nie redagując go pod opisywane stanowisko. Jednak nie znalazł w ogłoszeniu jednej, bardzo istotnej dla niego treści, o której Karina nie miała pojęcia.
Co mówią dane?
Wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami (OzN) rośnie i obecnie wynosi około 30%, ale tempo tego wzrostu jest minimalne. Zatem skala problemu wciąż jest ogromna.
Badania pokazują, że wśród elementów ogłoszeń o pracę dla OzN, najważniejsze są:
- czytelny opis zadań na stanowisku pracy,
- rodzaj umowy i poziom wymaganego zaangażowania zawodowego (wymiar etatu/liczba godzin),
- informacja o przestrzeganiu przepisów dot. pracy OzN,
- opis procesu rekrutacji, jego etapów,
- wysokość wynagrodzenia.
Elementy te jednak nie znajdują się w ogłoszeniach o pracę. W wyniku badań przeprowadzonych przez FISE wynika, że w ogłoszeniach dość dobrze opisywane są zadania na stanowisku pracy, ale nie pojawiają się tam kluczowe elementy: informacje o onboardingu; możliwość aplikowania on-line; bezpośrednia zachęta do aplikowania skierowna do OzN.

Osoba z niepełnosprawnością, która nie znajdzie w ogłoszeniu pożądanych informacji, nie kontynuuje procesu, nie szuka dodatkowych informacji na własną rękę, więc rezygnuje całkowicie z aplikowania na dane stanowisko.
Osoby tworzące innowację
Gdyby praca miała być zbieżna z jej wykształceniem, Agata zajmowałaby się hotelarstwem i turystyką. Zamiast obsługi ruchu turystycznego od lat z sukcesem realizuje programy dla osób z niepełnosprawnościami i sprawia, że rynek pracy staje się wobec nich coraz bardziej otwarty.
– Nie wybrałam pracy na rzecz osób z niepełnosprawnością z powodów osobistych ani dlatego, że tak podyktowała mi moja wrażliwość. – mówi. Moja pierwsza i największa potrzeba to pozytywne efekty dobrze wykonanej pracy. Na każdym poziomie i przez każdego.
Jacek….
„Rynek pracy powinien być otwarty. Osobom z niepełnosprawnościami trzeba stworzyć takie warunki, w których będą mogły same podejmować decyzje i zdobywać doświadczenie życiowe”.
Agata Gawska, ekspertka ds. rynku pracy i dostępności

Agata Gawska
Agata przeszła długą drogę w pracy na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Najpierw w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), gdzie zajmowała się m.in. przygotowaniem organizacji pozarządowych i samorządów do przyjęcia pierwszych środków w ramach funduszy unijnych na rzecz wsparcia osób z niepełnosprawnościami. W 2008 roku związała się z Fundacją Aktywizacja, której została wiceprezeską. Uczestniczyła w pracach komisji sejmowych zajmujących się przepisami dot. OzN. Aktywnie działała na rzecz wprowadzenia do polskiego prawa zapisów konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. To m.in. dzięki jej pracy wydatkowanie środków unijnych w Polsce musi uwzględniać zasady równości.
Innowacja KoREKtor
Osobom z niepełnosprawnością jest zdecydowanie trudniej wejść na rynek pracy. Choć ostatnie trendy wskazuję, że wzrosła otwartość na ich zatrudnianie. Jednak wciąż większość z nich boryka się z utrudnieniami dostępu do zatrudnienia. Agata i Jacek postanowili temu zaradzić.
Rynek pracy to mój żywioł. – mówi Agata. – W aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami odnalazłam swoją ścieżkę zawodową i powołanie.
Najpierw jednak sama musiała zmienić postrzeganie tego zjawiska.
– Uważam się za orędowniczkę usamodzielnienia – mówi. -Osobom z niepełnosprawnościami trzeba stworzyć takie warunki, w których będą mogły same podejmować decyzje, nawet jeśli zakładamy z góry, że mogą dla nich nie być dobre. Ale to jest ich suwerenna decyzja i ich doświadczenie życiowe, które powinni nabywać. Myślę, że rynek pracy powinien być otwarty.
Jak powstał KoREKtor?
Kilka lat temu Agata zrealizowała badanie dotyczące tego, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami poszukują pracy. Sprawdziła m.in. na co zwracają uwagę w ogłoszeniu o pracę. Okazało się, że większość z nich ma duże braki.
– Obecnie mnóstwo firm buduje swój inkluzywny obraz pracodawcy. To się różnie nazywa pod ogólnym sformułowaniem „strategia różnorodności” – firma prezentuje się jako fajne miejsce, otwarte na różnorodność. Niestety, najczęściej na deklaracji się kończy, ponieważ to , co jest zapisane w polityce firmy, nie ma żadnego przełożenia na to, w jaki sposób jest chociażby dostępna strona internetowa i czy ona jest dostępna cyfrowo. Albo w jaki sposób są formułowane ogłoszenia i jak dostępny jest proces rekrutacji?
W ogłoszeniach sprawdzonych przez Agatę brakowało wzmianki, że firmy są otwarte na osoby z niepełnosprawnościami, że już takowe u siebie zatrudniają, a są to jedne z ważniejszych informacji dla OzN poszukujących pracy. – Stąd pojawił się pomysł, żeby może coś z tym zrobić i jakoś podpowiedzieć pracodawcom, co mogliby jeszcze zawrzeć w ogłoszeniu. Taki był początek Korektora. Podzieliłam się pomysłem z Jackiem Zadrożnym.
Jak pisać włączające ogłoszenia o pracy
We wspomnianym wcześniej badaniu uczestniczące w nim osoby z niepełnosprawnościami otrzymały do wglądu standardowe ogłoszenie o pracę, którym było autentyczne ogłoszenie ze strony internetowej, oraz ogłoszenie poprawione pod kątem osób z niepełnosprawnością. Zapytaliśmy ich o słabe i mocne strony każdego z nich. I jasno wyszło, że ogłoszenia nie zawierające konkretnych informacji o tym, jak firma realizuje zasadę równości, są odrzucane.
Dlatego nasz KoREKtor jest oparty na dwóch wnioskach, po pierwsze jest oparte na tym, co wyszło z tego badania, czyli co trzeba zapisać w ogłoszeniu. Na przykład, że trzeba w podać prostą informację: „Przestrzegamy przepisów ustawy o rehabilitacji” i tego, co się z nią wiąże, czyli np. dodatkowy urlop, czy skrócony dzień pracy. Zakładamy bowiem, że nie każdy pracodawca zna te przepisy. A ta informacja jest istotna dla potencjalnego kandydata z niepełnosprawnością. A dodatkowo zawierać będzie te elementy, które łączą się z nowymi trendami w zarządzaniu: onboardingiem, benefity, ścieżki awansu, ogłoszenie o wynagrodzeniu. Więc to jest trochę połączenie oczekiwań osób z niepełnosprawnościami i najnowszych trendów.
Nadchodzi KoREKtor

Docelowym działaniem innowacji KoREKtor jest modyfikacja ogłoszenia o pracę w ten sposób, aby było dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Innowacja posiada trzy funkcjonalności:
Pierwsza to poziom wiedzowy. Jako pracodawczyni mogę pobrać pusty formularz ogłoszenia o pracę ze wskazówkami, jak je wypełnić. Druga to artykuł – poradnik o tym, na co warto zwrócić uwagę, a trzecia opcja to czynność, która polega na sprawdzeniu mojego ogłoszenia pod kątem dostępności w aplikacji webowej, tzn. dostępnej na stronie internetowej. Będzie można z niej skorzystać za darmo.

Jak rozwijaliśmy innowację [historia rozwoju innowacji]

Na jakie problemy natrafiliśmy po drodze
To nie budżet trzeszczał w szwach, ale harmonogram, który zazwyczaj okazuje się bardziej stanem życzeniowym, a nie prostą i udeptaną ścieżką, po której pognamy ku sukcesowi jaśniejącemu na horyzoncie.
Jak trafiliśmy do TransferHUB?
Podczas testowania innowacji….
Jak rozwijaliśmy innowację
wątpliwości, dyskusje z
Co mówią odbiorcy?
……..
